Aktuality

Noc vědců 2024

Projekt NAKI III „Od aristokratického dvora po divadelní scénu. Historická garderoba ve fondech českých hradů a zámků v evropském kontextu.“ byl představen během Noci vědců (27. 9. 2024) v rámci prezentace odborné činnosti Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Markéta Grill Janatová přiblížila během přednášky cíle projektu a aktuální stav jeho řešení. Alena Samohýlová zpracovala některé zjištěné poznatky formou vědeckého posteru, který byl věnován historickému textilu z pohledu analýzy textilních barviv.

Focení oděvů

Focení oděvů pro katalog výstavy Společenská garderoba aristokracie v 19. století. Výstava se uskuteční v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze na podzim roku 2026, již nyní však fotograf Ondřej Kocourek dokumentuje vybrané oděvy a oděvní doplňky. Focení přihlíží správkyně depozitáře textilu Zdeňka Čížkovská.

 

Workshop Preventivní péče o historické oděvy z mobiliárních fondů hradů a zámků

V rámci workshopu Preventivní péče o historické oděvy z mobiliárních fondů hradů a zámků, organizovaného ústředním pracovištěm NPÚ, se uskutečnilo první pracovní setkání potenciálních autorů budoucí metodiky Preventivní péče o historické oděvy a jejich prezentace v rámci zpřístupněných památkových objektů (výstup projektu NAKI 2026). Během dvoudenního setkání proběhla výměna praktických zkušeností i příkladů k dané problematice formou prezentací a následných diskuzí. Pro všechny účastníky akce byly zprostředkovány komentované prohlídky depozitářů oděvů na SZ Český Krumlov, včetně speciálního prostoru příležitostně zpřístupňovaného veřejnosti.

Výstava „Když služba měla styl“

státní hrad a zámek Horšovský Týn (červenec – říjen 2025)

Výstava na zámku Horšovský Týn představuje návštěvníkům služebnické oděvy a oděvní doplňky, které v minulosti oblékali komorníci a rozliční zaměstnanci Schwarzenbergů, Trauttmansdorfů, Metternichů, Gallasů a dalších šlechtických rodů při více i méně slavnostních příležitostech v rámci svých pracovních povinností. Prostřednictvím jedinečného souboru služebnických oděvů a dalších předmětů, z nichž mnohé nebyly dosud vystaveny, umožní výstava nahlédnout do světa a života zámeckého služebnictva a hierarchie zaměstnanců aristokratických dvorů. 

Ve světě krásných zámeckých sálů, uprostřed luxusního nábytku, se tiše a elegantně pohybovali panští komorníci ve svých stejnokrojích, jejichž pohyb dodával zámeckým interiérům eleganci a šarm. Služebníci šlechticů se již od 16. století oblékali do stejnokrojů, které postupem času nabyly charakter civilních uniforem a dostaly název livreje. Livreje se staly poznávacím znamením příslušnosti služebnictva k určitému šlechtickému domu. Každý šlechtic oblékal své služebníky do stejnokrojů, jejichž materiál, barva, střih a ozdoby nesly jeho rodové znaky. Bylo nepsaným pravidlem, že čím honosnější livrej oblékal sluha, tím majetnější a společensky úspěšnější byl jeho pán. Služebníci, kteří vystupovali v barvách aristokratů, byli jejich komorníci, pážata, hudebníci, lokajové, kočí, vrátní, poslové, dveřníci, světlonoši, „nosiči židlí“, hajní, myslivci a mnozí další. Tito zaměstnanci aristokratických domů se v rámci velkého světa císařského dvora stali symbolem propagace svých pánů a jejich životního stylu. 

V rámci výstavy je připomenuta také úloha dámského služebnictva a téma péče o garderobu.  Výstavu rovněž doplňují ukázky současných prací studentů Střední školy umění a designu a Vyšší odborné školy v Brně, kteří vytvořili sérii oděvů, inspirovaných historickými livrejemi. Prezentované modely vznikly na základě celoroční úzké spolupráce školy a NPÚ, ÚPS v Českých Budějovicích a odráží zajímavé reflexe tvarů i funkce livrejí z pohledu mladé generace. Pro mladé publikum je rovněž připravený didaktický koutek, který představuje interaktivním způsobem principy krejčovského řemesla a dává nahlédnout do technologických detailů výzdoby livrejí.

Služebnické livreje nebyly v tomto rozsahu v České republice dosud prezentovány. Mnohé z nich jsou vystaveny vůbec poprvé, a to včetně těch nejstarších ze 17. a 18. století. Výstava vznikla v rámci projektu NAKI III, DH23P0OVV46, za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky.